NIE NAM, PANIE, NIE NAM, LECZ TWEMU IMIENIU DAJ CHWAŁĘ ZA TWOJĄ ŁASKAWOŚĆ I WIERNOŚĆ (Ps 115,1)

środa, 12 kwietnia 2017

Ikony Triduum Paschalnego

Trzy dni, trzy wielkie wydarzenia prowadzące nas bezpośrednio do największego - tego, które wstrząsnęło światem - do zmartwychwstania Chrystusa.

Wielki Czwartek - uczta paschalna, która w ikonografii upamiętniona jest ikoną Ostatniej Wieczerzy.

Szkoła moskiewska, XV w.


Wielki Piątek - męka i śmierć Chrystusa, które ikonografia przedstawia w kilku tematach, między innymi w ikonie Nie Płacz Po Mnie Matko.

 Monaster Iviron, Góra Athos, XVI w.


Wielka Sobota - Jezus złożony w grobie, w tradycji kościoła Wschodniego to dzień zstąpienia Chrystusa do Otchłani upamiętniony przepiękną, pełną mocy ikoną Anastasis.

Rosja, ok. 1500 r.


Tekst: Basia Smal
Fot. za: drogaikony.org.pl

2 komentarze:

  1. Ikona Nie płacz po mnie Matko...cudowna, piękna i poruszyła moje serce. Podczas Drogi Krzyżowej zatrzymuję się przy każdej stacji, ale własnie stacja, gdy Jezus spotyka swoją matkę szczególnie mnie porusza, czy dlatego, że sama jestem matką? I potrafię wyobrazić sobie ból Maryi. Pewnie tak. Maryjo, jesteś dla mnie wzorem do naśladowania, pełna pokory i ciszy proszę Cię, bym umiała być dobrą mamą dla moich dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to przepiękna ikona, mocna w przekazie, swoista pieta, podobna do piety Rondanini Michała Anioła, bo także w pionie.
      Serce każdej matki zamiera, gdy widzi ból Maryi. Jak dobrze wiemy, co Ona czuje.

      Usuń